تعادل بازار چیست؟ + {کاربردها} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

تعادل بازار چیست؟ تعادل عرضه و تقاضا چیست؟ ویژگی های تعادل بازار چیستند؟ سوالاتی که حول محور تعادل بازار مطرح میشوند بازه ای فراتر از اینها است. اما دانستن مفاهیم این اصطلاح برای تمام علاقه مندان به حوزه های بازرگانی و تجاری واجب است.

تعادل بازار یا Market Equilibrium به حالت خاصی از بازار گفته میشود که در آن بنا به هر دلیلی عرضه یک کالا یا خدمات با تقاضای آن برابر باشد. مسلما این تعریف یک تعریف کلی است و اصل تاثیرات این حالت بر بازار است. در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده با این مفاهیم و تعاریف دقیق آنها آشنا میشویم.

عرضه و تقاضا یعنی چه؟

قبل از آغاز تعریف دقیق این مفهوم نیاز است با تعریف دقیق عرضه و تقاضا آشنا باشید. قانون عرضه و تقاضا یکی از اساسی ترین قوانین اقتصاد است که بسیاری از نظریات اقتصادی امروزی بر پایه آن است.

 

عرضه و تقاضا یعنی چه؟

 

این قانون میگوید در اقتصاد خرد عرضه یا تولید و انباشت یک کالا یا فراگیری یک خدمت رابطه بالعکس با تمایل جامعه نسبت خرید یا دریافت یک خدمت میکند و عملا روی قیمت آن کالا یا خدمت تاثیر مستقیم میگزارد. افزایش یا کاهش قیمت یک کالا یا خدمات از سمت مصرف کننده و میزان تولید از جانب تولید کننده یا عرضه کننده با قانون عرضه و تقاضا ارتباط دارد.

با یک مثال درک این مقوله کمی آسان تر خواهد بود. وقتی عرضه کالایی افزایش میابد به علت همین وفور کالا و اشباع شدن بازار از آن تمایل جامعه برای خرید آن کالا کم میشود و اصطلاحا تقاضا برای آن کم میشود. اما از طرف دیگر اگر تولید و عرضه یک کالا محدود شود تقاضای آن محصول زیاد خواهد شد. همین مساله موجب میشود بحث قیمت کالا به میان آمده و کم و زیاد شدن قیمت این موضوع را کنترل کند.

 
تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

منظور از تعادل بازار

به حالت خاصی از شرایط اقتصاد گفته میشود که در آن عرضه و تقاضای یک بازار در حالت برابر قرار گرفته باشد. در این حالت نه کالایی مازاد می ماند و نه آن کالا با کمبود رو به رو میشود.

در واقع تولید کننده همان مقداری را تولید میکند که متقاضیان نیاز دارند. یک نمودار را فرض کنید که یک محور آن قیمت و یک محور آن مقدار باشد. در این نمودار x و y یک منحنی مربوط به تقاضا و یک منحنی مربوط به عرضه خواهد بود. به نقطه برخورد منحنی عرضه و منحنی تقاضا تعادل بازار میگویند.

 

نمودار عرضه و تقاضا و تعادل بازار

 

در این حالت بخاطر وجود این تعادل در عرضه و تقاضا قیمت ثابت میماند. حالتی را تصور کنید که کالایی به علت فراوانی عرضه اش افت قیمت پیدا میکند و همین پایین بودن قیمتش باعث افزایش تقاضا آن کالا شده است و این در حالی است که کمبود کالا مجددا باعث افزایش قیمت . کاهش تقاضا میشود. وقتی این سیکل در یک بازه کوچک اتفاق بیافتد و نوسانات آن محسوس نباشد بازار در تعادل است.

در حالت تعادل بازار فروشندگان به آسانی تمام کالای خود را میفروشند و خریداران با رضایت کالای مورد نیاز خود را می خرند.

دلایل اصلی تعادل بازار

همانطور که در بالا به سوال تعادل بازار چیست؟ پاسخ داده شد حال باید دلایلی که این حالت پیش می آید را هم بررسی کنیم.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

بطور کلی تعادل بازار در سه حالت زیر یا ترکیبی از آنها به وقوع میپیوندد که در زیر به آنها اشازه شده است:

  • ✅ قیمت فروش محصول یا خدمات طوری تعریف شده باشد که با قیمت آن محصول در تلاقی محور عرضه و تقاضا یعنی نقطه تعادل یکی باشد.
  • مقدار عرضه و تقاضا محصول یا خدمات بطور طبیعی با مقدار عرضه و تقاضا برابر و در نقطه تلاقی آن در محور مذکور قرار گرفته باشد.
  • ✅ مقدار کالای تولید شده توسط تولیدی برابر با مقدار نیاز مشتری باشد. (که همان تعریف اصلی تعادل بازار نیز هست.)

پس از دانستن دلایل و تعریف تعادل بازار بد نیست بدانید تعادل بازار در 2 دسته بندی قرار میگیرد که به آنها میپردازیم.

 
 برای مطالعه مقاله نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت کلیک کنید.

تعادل جزئی بازار

در این حالت تعادل محدود به یک واحد تولیدی میشود. به این معنا که مفهوم تعادل بازار را محدود به یک کالا و یا حتی تولید خاصی از یک کالا میکنیم و در اینصورت به بررسی وجود تعادل در بازار آن کالای مشخص میپردازیم. برای مثال وقتی در اقتصاد یک جامعه فرضا میزان عرضه آهن آلات و میزان تقاضای آن برابر شده و باعث ثبات در قیمت آن کالا میشود میگویم آهن آلات در تعادل جزئی قرار دارد.

 

تعادل جزئی بازار

 

پدید آمدن تعادل جزئی در یکی از بازار های یک جامعه نوید پدید آمدن تعادل عمومی را میدهد و نشان از ثبات نسبی بازار های جامعه دارد.

تعادل عمومی بازار

برخلاف تعادل جزئی که دامنه دید آن صرفا روی بخشی از اقتصاد متمرکز است، این نوع تعادل کلیت اقتصاد یک جامعه را در نظر میگیرد. همانطور که واضح است تعادل عمومی حاصل پدید آمدن تعادل جزئی در تمامی بخش های یک نظام اقتصادی است.

 

تعادل عمومی بازار

 

میتوان گفت تعادل عمومی بیشتر ارتباط بین اجزای یک اقتصاد کل را در نظر میگیرد در صورتی که تعادل جزئی مربوط به اقتصاد خرد است. این تعادل به افتخار نام اقتصاددانی که اولین بار آن را مطرح کرد تعادل والراس نیز شناخته میشود.

برای اطلاع از نحوه نکات حسابداری با اکسل با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

عوامل موثر در تعادل بازار

با دانستن مطالب فوق میتوان پاسخ داد که تعادل بازار چیست؟ اما اینکه چه چیز هایی بر آن موثر است شما را برای درک بهتر کاربرد تعادل پایدار در بازار آماده میکند.

✅ همانطور که در بالا اشاره شد عرضه مازاد و تقاضای مازاد مهمترین عوامل تاثیر گذار هستند چرا که هر دو روی منحنی های خود تغییر ایجاد کرده و موجب تغییر نقطه تلاقیشان با هم میشوند.

✅ تغییرات در عرضه و تقاضا هم یکی دیگر از همین عوامل است. برای مثال زمانی را فرض کنید که یک مدل جدید تلفن همراه عرضه میشود و تعادل بازار موبایل را بر هم میزند. مثال دیگر زمانی است که چیزی در جامعه اصطلاحا ترند (محبوب) میشوند.

رقابت در بازار هم از آنجایی که باعث بوجود آمدن قیمت های رقابتی میشود باعث بر هم خوردن ثبات و تعادل بوجود آمده میشود. جدا از این موارد عوامل زیادی همچون سیاست های داخلی و خارجی یک کشور، بلایای طبیعی، تغییرات فصلی (مثلا در فروش بستنی یا کاپشن!) و... از آنجایی که مستقیما با عرضه و تقاضا در ارتباط قرار میگیرند پس روی تعادل بازار نیز موثر خواهند بود.

خلاصه مطلب

تعادل در بازار زمانی اتفاق می افتد که عرضه و تقاضای یک کالا در یک جامعه دقیقا برابر باشند. در این حالت هر فروشنده ای میتواند فروش ایده آلی به اندازه کالای موجودش داشته باشد و خریدار با رضایت کامل جنس مورد نظر خود را به میزان کافی و با قیمت مناسب می یابد. از مهمترین اتفاقات در هنگام ایجاد تعادل عمومی ثبات قیمت است.

در مطلب فوق پاسخ کاملی به سوال تعادل بازار چیست؟ داده شد که امید است شما را در پیدا کردن مسیر رسیدن به این تعادل و در نتیجه موفقیت در بازار رقابتی یاری کند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و تعادل بازار چیست؟ 

 





:: برچسب‌ها: تعادل در بازار , تعادل بازار , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: